
Kaisla Kuurama / Marlena Luukkonen / Riikka Kontio / Verna Kovanen
17.3.2025
19.3.–6.4.2025
Kaisla Kuurama – Kaukaa kantautuva hämärä
Käsittelen soolonäyttelyssäni Kaukaa kantautuva hämärä psyykettä ja pysähtyneitä traumamuistoja, joita tarkastelen vuosien tuoman etäisyyden päästä tarinallisena, omakohtaisena kokemuksena. Lapsuusmuistojen synkissä maisemissa aika on pysähtynyt, ja lapsen tilalla kuvassa on nyt aikuinen.
Perheväkivalta jää tavallisesti kotien seinien taakse piiloon ja tunnistamattomiin. Tämä häivytetty ja hävetty hiljaisuus lisää yksin jäävien ahdinkoa sekä näiden ilmiöiden pitkäkantoisia, aikuisuuteen ulottuvia vaikutuksia. Näyttelyn teokset syntyvät siitä, mistä ei ole mahdollista puhua sanoin, ja maalausten hienovarainen monitulkintaisuus antaa tilaa vaitonaisille tunteille. Teoskokonaisuudessa pimeys ja keinovalot saavat yhtä tärkeän roolin kuin niiden keskellä olevat yksinäiset hahmot.
Maalaukseni ovat figuratiivisia, ja työskentelyssäni korostuu toisteisuus ja hitaus: työskentelen öljymaalia ohuesti kerrostaen, useita kymmeniä versioita ja luonnoksia luoden, ja kuva-aiheeni ovat lähes jumiutuneina liikkumattomiksi. Teoskokonaisuuteen sisältyy hienovaraista symboliikkaa, väkivallan ja vallan häivähdyksiä, sekä elementtejä joilla ne kytkeytyvät aikaan ja paikkaan ja yhdistävät henkilökohtaiset tunnekokemukset tuttuihin suomalaisiin maisemiin. Katsojalla on tilaa vuoroin kokea ja peilata omia tunteitaan, vuoroin asettua joko ulkopuolisen todistajan tai sivustakatsojan rooliin.
Kaiken keskellä on uhmakas elinvoima, joka kantaa läpi koko näyttelyn.
Kaisla Kuurama (s.1992, Lahti) on tamperelainen tuore kuvataiteilija ja kuvataidekasvattaja. Hän työskentelee ja vaikuttaa Tampereen taide- ja kulttuurikentällä aktiivisesti mm. Onkiniemi ateljeen puheenjohtajana ja Taidetila Teen perustajana. Kaukaa kantautuva hämärä on hänen ensimmäinen soolonäyttelynsä. Se on ollut esillä myös Tampereella, joulukuussa 2024.
Marlena Luukkonen –
From Wounds to Wings – Journey of Healing
Näyttelyn teokset kuvaavat paranemisprosessia kronologisessa järjestyksessä traagisen tapahtuman lähtöhetkistä täyteen toipumisen pisteeseen.
Luukkonen tuo aihetta esiin positiivisuuden ja voimaantumisen näkökulmasta. Hän pohtii sitä miten vahvan arven kanssa identiteetti muuttaa muotoaan ja kuinka hyväksyä se. Arvet kertovat tarinaa elämästä ja kokemuksista, mutta ennen kaikkea selviytymisestä. Joten arpi voi olla myös kaunis asia. Japanissa, jos esimerkiksi ruukku menee rikki niin, sitä ei aina heitetä pois, vaan sen palaset paikataan yhteen kullalla. Silloin ruukku ei ole enää kuin muut samanlaiset ruukut vaan täysin uniikki kappale. Rikkinäisestä voi tulla eheä, ja jollain tapaa parempikin kuin alkuperäinen.
Näyttelyn inspiraatio pohjautuu Luukkosen omiin kokemuksiin. Hän selvisi vakavasta auto- onnettomuudesta vuonna 2022. Näyttelyyn hän haluaa sisältää myös omia ajatuksiaan prosessista ja jakaa tarinaansa auttaakseen muita.
Marlena Luukkonen (s. 1988) on Kuopiossa asuva ja työskentelevä kuvataiteilija ja taidemaalari. Hän on valmistunut Lahden Muotoilu- ja Taideinstituutista aktiivisesti mukana näyttelytoiminnassa sekä järjestäjänä että näytteilleasettajana eri puolilla Suomea.
Luukkonen käyttää työssään suvereenisti öljy- ja akryylivärejä. Myös sekatekniikka, piirustus, vesiväritekniikka sekä taidekorujen valmistus ovat luonnollinen osa hänen ilmaisuaan. Hänen töidensä aihemaailma liikkuu vahvasti esittävästä täysin abstraktiin. Useimmiten Luukkosen maalaukset ovat kuitenkin yhdistelmä näitä kahta. Hän kokee erittäin kiinnostavaksi maalin eri mahdollisuudet ja pyrkii sen puitteissa mahdollisimman laajaan ilmaisuun ilman rajoitteita. Hänen tyylinsä tunnetaan ihmisaiheista, joihin luonto usein vahvasti liittyy. Luonnon kuvaaminen on vain korostunut vuosien myötä ja siitä voi nähdä viitteitä lähes kaikissa Luukkosen töissä. Hän pohtii näiden suuntausten kautta teemoja sisäisestä kasvusta, muutoksesta ja voimaantumisesta.
Marlena Luukkonen pohtii tekemistään näin:
”Taiteessani korostuu herkkyys ja työstän paljon omia kokemuksia elämän varrelta. Matka sisimpään heijastuu kuvina kankaalle. Kauneuden luominen on lähtökohtani taiteen tekemiselle. Isoja tekijöitä töissäni ovat tunteen/tunnelman luominen, värien vetovoima, kauniin elämyksen jakaminen tekijän ja katsojan välillä.
Elämyksen kokemisen aikana tapahtuu taianomaista puhdistumista, joka avaa sydäntä. Tuntee olevansa yhteydessä ja vähemmän erillinen muista, se kokemus yhdistää sidettämme lujemmin toisiimme ja maailmaan. Taiteen on mielestäni tarkoitus koskettaa. Vaikka maalauksen aihe olisikin joskus raskas niin toivon yleisilmeen jäävän positiivisen puolelle. Maalaus ei ole arvoitus, joka katsojan tulisi ratkaista. Tärkeintä on sen herättämät ajatukset ja siitä välittyvä tunnelma.”
Riikka Kontio –
Taas saa hävetä
Kuvataidenäyttely suomalaisen taiteilijan häpeästä
Taas saa hävetä -kuvataidenäyttelyssä on esillä häpeää käsitteleviä tuoreita maalauksia sekä installaatioita, jotka ovat syntyneet suomalaisille kuvataiteilijoille tehdyn häpeäkokemuksia kartoittavan kyselyn tuloksien pohjalta. Kontio lähetti kyselyn kuvataidejärjestöjen kautta ammattitaiteilijoille maaliskuussa 2023 ja sai 336 vastausta.
Yli 85 % vastanneista oli hävennyt itseään taiteilijan ammatissa. Häpeä liittyi useimmiten esillä olemiseen, osaamiseen, teoksiin ja apurahoihin. Myös itse ammatinvalinta ja köyhyys tuottivat ammattikunnassa häpeän tuntemuksia.
Taiteilijan häpeää lisää, se että ammatti koetaan vaikeasti ymmärrettäväksi, sen merkitystä ja tarpeellisuutta kyseenalaistetaan toistuvasti. Taiteilijaa syytetään yhteiskunnan loiseksi, vaikka usein kuvataiteilija on se, joka järjestää yleisölle ilmaista kulttuuritarjontaa oman taloudellisen hyvinvointinsa kustannuksella.
Näyttelyssä vierailijan on mahdollista jakaa oma häpeää tuottanut kokemus. Häpeän pahin vihollinen on avoimuus. Jakaminen vähentää häpeän valtaa.
Riikka Kontio on oululainen kuvataiteilija. Hänen praktiikassaan korostuu materian merkitys. Hän maalaa, kokoaa esinekoosteita, installaatioita ja työskentelee yhteisöjen kanssa.
Lisää aiheesta löydät osoitteista
https://taiteilijanhäpeä.fi
https://riikkakontio.fi
Verna Kovanen
Punos / Bound, 2025
risografia tuloste, puinen laatikkokehys
38 x 38 cm printti, 60 x 60 kehystettynä
Verna Kovanen –
Punos
Helsinkiläisen valokuvataiteilijan Verna Kovasen Punos-teossarja on esillä Galleria Uudessa Kipinässä 19.3.–6.4.2025. Esillä oleva kokonaisuus käsittelee elämän haurautta ja ylisukupolvista jatkumoa. Valokuvista ja grafiikan vedoksista koostuva teossarja on syntynyt vuosien saatossa, kun taiteilija on käsitellyt isänsä hidasta kuolemaa ja perheen sisäistä roolijakoa. Kun Kovanen oli vielä teini-ikäinen, isä sairastui työikäisen muistisairauteen, ja ainoana lapsena hänestä tuli isänsä nuori hoivaaja. Verna Kovanen paneutuu aiheeseen taiteessaan nyt ensimmäistä kertaa.
Isän poismenoa käsitellessä taiteilija yllättyi, kun vaikeista yhteisistä kokemuksista huolimatta päällimmäisenä mieleen jäi rakkaus. Raskaat vuodet isän sairauden kanssa olivatkin vahvistaneet yhteenkuuluvuutta. Oman roolin merkitys osana perhettä ja suvun jatkumoa tuli konkreettiseksi. ”Punos –teossarjani käsittelee jaksamista ja mahdollisuutta romahtaa, sekä toisen kohtaamista, lähimmäisen rakkautta ja siitä syntyvää sidettä, joka kannattelee meitä vaikeina aikoina, vaikka joskus hyvin ohuin langoin.” Kovanen pohtii.
Elämän mitta, muisti ja perhesiteet muodostuivat Punos-sarjan ydinteemoiksi. Taiteilijana Kovanen toimii kuin keräilijä. Kuvat muodostavat kokoelmia taiteilijaa puhuttelevista näkymistä. ”Monesti kuvat syntyvät niin, että ne ikään kuin pyytävät minulta tulevansa ikuistetuiksi. Kuvatessa kohtaan aina jonkun puolen itsestäni.” Kovanen avaa työskentelyään. Osassa teoksia taiteilija käyttää materiaalinaan perheen valokuva-albumeista löytyneitä kuvia. Sukupolvien tapa ja halu tallentaa yhteenkuuluvuutta kuviin inspiroi Kovasta. Epävarmuudessa elämisen taito on taiteilijalle jatkuva oppimisprosessi. Yhteenkuuluvuuden tunnetta tarvitaan aina epävarmoista ajoista ylipääsemiseen.
Näyttelyn kuratointi on toteutettu taiteilijan ja taidehistorioitsija (FM) Emma Valjakan yhteistyönä.
“Teokset pohtivat ihmissuhteiden kompleksisuutta, niiden herkkyyttä mutta myös niistä kumpuavaa voimaa. Vaikka Kovasen taide syntyy henkilökohtaisista kokemuksista, teemat ovat universaaleja ja heijastelevat elämää kokonaisvaltaisesti.” Emma Valjakka kiteyttää.
Verna Kovanen (s. 1989) valmistui 2012 Lahden muotoiluinstituutista valokuvauksen pääaineesta, ja taiteen maisteriksi Aalto-yliopistosta vuonna 2020. Hän työskentelee linssipohjaisesti, hyödyntäen myös grafiikan menetelmiä. Kovanen tunnetaan parhaiten valokuvakirjoistaan Broken Holiday Album (2022) ja Näkymättömät – tositarinoita lasten mielikuvitusystävistä (2016). Broken Holiday Album kirja palkittiin Kauneimmat kirjat 2022 kilpailussa. Kovasen taidetta on esitetty yksityis- ja ryhmänäyttelyissä kotimaassa ja kansainvälisesti, esimerkiksi UFNA International Triennial of Art and Science –näyttelyssä Liettuassa syksyllä 2024. Taiteilijan teoksia löytyy muun muassa Valtion, HUS:in ja Porin kaupungin taidekokoelmista, sekä lukuisista yksityisistä kokoelmista.