NYT

28.4.–16.5.2021 Yasushi Koyama / Anni Terävä / Kaija Eerola / Hanna Lamnaouer

Yasushi Koyama – Kevät metsä

Kun kevät alkaa, voit löytää paljon uusia lehtiä puista. Se on uuden elämän alku ja luonnon energian näkyväksi tuleminen kylmän ja pimeän talven jälkeen. Kevät metsässä on paljon uutta elämää niin puissa, lehdissä, ruohossa kuin eläimissäkin. Kun sinä näet eläimiä keväisessä metsässä, sinä voit tuntea luonnon puhtauden. Kevät metsässä luonto sisältää raikkauden, lempeyden, vilpittömyyden, rauhan ja viattomuuden. Eläinten maailma keväisessä metsässä kertoo ja näyttää näitä tunteita näyttelyn vieraille.

Näyttelyssä esitetään suomalaisia eläimiä keväisessä metsässä. Siellä on karhu, susi, kettu, jänis, kärppä, ilves sekä tikka, jotka on tehty puusta ja keramiikasta. Näyttelyssä on myös esillä suuri puuveistos “tassua heiluttava karhu” (noin 160 cm korkea) joka on tehty Lahden Painovoimassa. Gallerian seinillä on seinämaalauksia koivuista, jotka ilmentävät raikasta vihreää metsää.

Koyaman tekemiä eläinveistoksia on kuvailtu söpöiksi, viattomiksi ja humoristisiksi. Suurin osa puuveistoksista on tehty yhdestä puusta käsin talttaa käyttäen. Suomalainen luonto, muotoilu ja kuvitus sekä suomalaisten taiteilijoiden Katja Tukiaisen ja Kim Simonssonin taide ja Muumit ovat myös inspiroineet Koyamaa. Samanlailla myös japanilainen manga, anime, Yoshitomo Naran neo-pop taiteella on ollut vahva vaikutus hänen taiteelliseen kieleen.

Koyama valmistui kuvataiteilijaksi Saimaan AMK:sta vuonna 2010 ja ylemmästä AMK:sta vuonna 2016. Koyama kuuluu Suomen Kuvanveistäjäliittoon, MUU ry:hyn, Helsingin Taiteilijaseuraan, Teollisuustaiteen Liitto Ornamoon ja Kuvasto ry:hyn.

https://www.yasushikoyama.com/

When spring begins, you would find a lot of new leaves on trees. It shows the beginning of new life and visible energy of nature after coldness and darkness in winter. Spring forest has a lot of new lives of tree, leaf, grass and animals. When you see animals in a spring forest, you would feel a pure nature. The nature in a spring forest includes freshness, gentleness, loyalness, calm and innocence. The world of animals in spring forest narrates and shows those feelings to exhibition visitors.

In the exhibition I show Finnish animals in a spring forest such as bear, wolf, fox, rabbit, stoat, wild cat, woodpecker etc made from wood and ceramic. The largest work is the wood sculpture “Waving bear” (160 cm high). I also show the wall painting of white birches to express the fresh green of spring forest.

My animal figures are described “cute, innocent and humorous”. Most of my wood works are made from one piece of wood by using hand chisels. Finnish nature, design & illustration, Finnish artists Katja Tukiainen & Kim Simonsson, and Finnish cartoon Moomin have inspired me. Similarly, the Japanese Manga, Anime, Yoshitomo Nara ́s Neo-pop art have also strongly influenced on his artistic language.

Koyama graduated from Saimaa University of Applied Sciences (LAB University of Applied Sciences) as a Bachelor of Fine Arts in 2010 and as a Master of Fine Arts in 2016. Koyama is a member of the association of Finnish sculptors, The artists association MUU ry, Helsinki Artist Association, Ornamo and Kuvasto ry.

Yasushi Koyama, 4 animals, 2021, puuveistoksia

Anni Terävä – Zeitmass

Vauhtini hidastuu. Jään tuijottamaan. Ehkä joku sininen. Sinervä. Käännän kankaan ympäri. Selvästi liian painava ruskea. Astun taaksepäin. En pysty ymmärtämään, mitä siinä on. En näe sitä. Se on jotenkin liian levoton, hajallaan. Siinä on liikaa ja liian vähän. Astun vielä kauemmas. Keikistelen päätä puolelta toiselle. Toinen silmä kiinni. Ulkoa tuleva valonsäde tekee minut sokeaksi. Lattialla oleva tahra estää näkemästä. Peitän sen. Josko nyt? Se tarvitsee pientä ja tiheää liikettä, intensiteettiä. Teippaan loisteputken päälle kankaan. Kuinka kukaan voi nähdä mitään tällaisessa valossa? Päässä surisee. 1 think we need to do something about this yellow yes yes maybe it is very ugly now yes. Puhelen itsekseni. Miksi englanniksi? Miksi aina englanniksi? Pitikö se tehdä niin holtittomasti, että siitä tuli noin tajuttoman ruma? Sen siitä saa, kun yrittää olla spontaani. Lisään harmaata. Vähennän harmaata. Lisään harmaata, vähennän harmaata. Käännän kankaan ympäri. Ok, ehkä ongelmani ei olekaan harmaa. Mieleeni tulee maalauksesta saamani kommentti: ”miksi teit siitä niin ruman?” Niin, niin miksi? Naurattaa. Toisaalta: ”rumaa maalausta täytyy puolustaa,” sanoi toinen. Koska pitää puolustaa ja koska tuhota?

Maalaus on rytmejä. Koetan löytää kakofoniasta sävelkuvion. Temponi tempoilee.

Anni Terävä (s.1981) on Helsinkiläinen kuvataiteilija, joka työskentelee maalauksen, valokuvauksen ja videon parissa. Terävä käsittelee työskentelyssään kehollisuuteen liittyviä teemoja, fyysisyyttä, fyysisiä rajoitteita, ihmistenvälistä ei-kielellistä kommunikaatiota ja kehonkieltä. Terävä on valmistunut valokuvataiteen kandidaatiksi Kent 1nstitute of Art and Designista, Englannista 2006 ja taidemaalariksi Vapaasta Taidekoulusta 2016.

anni.terava@gmail.com
https://cargocollective.com/anniterava

Anni Terävä, Zeitmass II, 2019, öljy kankaalle, 144 x 125 cm

Kaija Eerola – Kaikenmoista

Kaikenmoista -näyttelyni idea lähti ihmisten paikallaanolosta vallitsevan pysähtyneen maailman tilanteen takia. Pohdin maalatessani, että mikä ihmisiä liikuttaa eristyksissä, kun side toisiin ihmisiin on katkaistuna. Työni ammentavat värikästä ja eläväistä tarinaansa erilaisesta liikkeestä: ilmeistä ja eleistä kasvoilla sekä ihmisistä tanssin pyörteissä. Valmistuttuani taidemaalariksi vuonna 2014 Vapaasta Taidekoulusta, jatkuva liike on ollut olennainen osa tapaani työskennellä. Maalaukseni ovat kerroksellisia ja elävät jatkuvasti niiden jokaisessa vaiheessa aina suunnitelmasta valmiiseen työhön. Liike on siis jatkuvaa, joskus pientäkin, mutta se ei lopu eristyksissäkään.

Kaija Eerola, Pink, 2021, öljy mdf:lle 62 x 62 cm

Hanna Lamnaouer – Pinnan alla

Olen salolainen kuvataiteilija. Näyttelyni koostuu neulahuovutustekniikalla tehdyistä veistoksista ja reliefeistä sekä akvarellimaalauksista. Teosten kautta tuon esiin aistien välittämän kokemuksen maailmasta. Aistiessamme olemme enemmän kuin osa maailmaa: aistiessamme olemme maailma.

Teokset kuvaavat sisäisten ja ulkoisten aistimusten välittämää mielenrauhaa, sulautumista, mutta myös aistimusten välittämää erillisyyden kokemusta. Ihon ahavoitunut pinta antaa muutoin tyynelle olemukselle sisäistä voimaa ja karaistunutta ilmeikkyyttä. Pehmeä villa ilmentää myös elämän haurautta ja herkkyyttä. Pieni lapsi on kosketuksissa maailmaan ensisijaisesti suun kautta. Suuta kuvaavien reliefien kautta kuvaan tätä välitöntä ja perustavanlaatuista suhdetta maailmaan.

Aistit kiinnittävät meidät lujimmin maailmaan ja vahvistavat tunteitamme. Aistimaan pysähtyminen saa meidät ymmärtämään olevamme enemmän kuin häilyvät tunteemme, enemmän kuin erillinen osa maailmaa, velvoittaen pohtimaan arvojamme ja valintojamme. Voimaa on kaikessa. Se on hyvä syy kunnioittaa ja vaalia joka ikistä aineellista ilmiötä.

Hanna Lamnaouer, Iholla nro 1, 2018, akvarelli, 36 x 26 cm