3.–21.2.2021 Tuomo Lukkari / Sanna Kannisto / Ville Välikangas / Tapio Brotherus

Tuomo Lukkari – DA CAPO AL FINE

DA CAPO AL FINE
alusta uudelleen

          Puhtaat värit, murretut värit, kylmät ja lämpimät värit, valööri, kulööri, kultainenleikkaus, tekstuuri struktuuri, erilaiset kontrastit jne. Siinä taidemaalarille opetettua tietoa.
          ´´aatos aikaan taas menneeseen kulkee”, jolloin maalaaminen tapahtui vaistonvaraisesti ilman taideopetuksen antamaa tukea. Kun katson nyt esille asettamiani uusia maalauksiani, olen näkevinäni niissä alkukauden työskentelyn piirteitä.
          On kuitenkin niin, että kun telineelle asettaa uuden,tyhjän kankaan, niin samalla joutuu toteamaan; alusta uudelleen.

Tuomo Lukkari, Torjunta, 2019, öljyväri kankaalle, 155 x 122 cm

Sanna Kannisto – Observing Eye

Lahden valokuvataide ry:n kutsunäyttely

Sanna Kanniston yksityisnäyttely Observing Eye koostuu luontoon rakennetussa studiossa kuvatuista lintu- valokuvista ja useita kuvia sisältävistä valokuvakollaaseista.

Sanna Kanniston tuotanto asettautuu niin tieteellisen kuvituksen, lavastetun valokuvan kuin asetelmankin traditioon. Hän rakentaa kuvansa tarkoin studiossa. Linnut vaikuttavat olevan täydellisesti oksille asettautu- neita, valaistus on suunniteltu ja kuvausasetelmien yksityiskohdat kuten oksat ja telineet ovat tarkoin harkittuja. Studiossa olevat linnut saavat veistoksellisen olemuksen, kun niiden liike pysähtyy valkoista taustaa vasten tai kun ne istuvat osana taiteilijan rakentamaa asetelmaa. Kuvia ei ole kuitenkaan yritetty lavastaa luonnollisiksi, vaan prosessi on jätetty näkyviin: kasveissa näkyy leikkaamisen merkkejä, niitä on yhdistelty nippusiteillä, oksat voivat leijua tyhjyydessä ja näkyvissä voi olla studion rakenteita. Lintujen liikkeet ja oma tahto rikkovat suunnitelmallisuuden ja tuovat kuvaan sattuman elementin. Kuvissa sekoittuu teatterillinen esillepano ja valokuvan dokumentaarinen luonne.

Kannisto työskentelee tiiviissä yhteistyössä luonnontutkijoiden kanssa pohtien kuvissaan taiteen ja tieteen rajapintoja. Hän ei tutki vain eri lajien piirteitä vaan myös tieteellisen visualisoinnin koodeja. Myös oma positio toimijana, kokijana ja tutkijana on tarkastelun alla. Kuvaustudio toimii sekä laboratoriona että esiintymislavana valokuvausprosessille.

Suomessa kuvatut linnut (kuten näyttelyn pajulintu, hömötiainen ja pyrstötiaiset) ovat muuttolintuja, jotka on rengastettu Hangon lintutieteellisellä asemalla osana Luonnontieteellisen keskusmuseon tutkimusta. Kannisto on saanut lintuja kuvattavakseen tutkimuksen jälkeen. Tavallinen kuvaussessio linnun kanssa kestää noin 20 minuuttia. Kaikki kuvaukset on tehty eettisiä toimintaperiaatteita noudattaen ja lintujen hyvin- vointi huomioiden.

Kollaasiteokset valottavat Kanniston työskentelyn taustoja ja esimerkiksi ajankohtaisia ekologisia kysy- myksiä, joita hän pohtii. Kollaasiteokset yhdistävät ja rinnastavat kuvia, tieteen tekstejä ja diagrammeja liittyen luonnontutkimustyöhön, tutkimusasemiin, maisemiin sekä lintujen- ja ympäristönsuojeluun ja uhkakuviin. Ekologisten kysymysten, kuten lintujen ja hyönteisten määrän vähenemisen, esiintuominen teoksen muodossa tuntui taiteilijasta juuri nyt tärkeältä.

Sanna Kanniston teosten vetoavuus perustuu siihen, miten lähellä kohteitaan taiteilija työskentelee: hänen luontosuhteensa, tapansa nähdä ja kokea luonto ovat keskeistä ilmaisussa ja yhteistyö tutkijoiden kanssa on tärkeä osa taiteellista prosessia. Kannisto ei myöskään pelkää näyttää kauneutta vaan näkee sen voimana ja vaikuttavuutena – se mikä voi vaikuttaa tunteisiin, voi myös muuttaa ihmisten käyttäytymistä.

Observing Eye -sarjan teokset ovat tulosta työskentelystä Suomessa, Italiassa, Saksassa, Baikalilla Venäjällä ja Costa Ricassa.

Sanna Kannistolle (s. 1974, Hämeenlinna) myönnettiin valokuvataiteen valtionpalkinto vuonna 2015. Taiteilijan teoksia on useissa merkittävissä museokokoelmissa, kuten Centre Pompidou, Pariisi, Ranska; Fotomuseum Winterthur, Sveitsi; Statoil Art Collection, Norja; Nykytaiteen museo Kiasma, Helsinki. Syksyllä 2020 saksalainen Hatje Cantz julkaisi Sanna Kanniston valokuvakirjan Observing Eye, jossa on 76 lintusarjan valokuvaa.

www.sannakannisto.com
Instagram: sanna_kannisto

Sanna Kannisto, Carduelis carduelis, 2019, pigmenttivedos, 40 x 32 cm

Ville Välikangas – Ihmisen maisema

Maalaaminen on osa elämääni. Se on tarve muiden tarpeiden joukossa. Maalaan usein ihmisen kuvan. Maalaamani hahmot ovat keksittyjä, mutta ajattelen usein, että kuvaan teoksissa itseäni. Toivon, että joku muukin voi löytää jotain itsestään kuvieni kautta. Maalauksissani on aina jotain esittävää, ihmisen lisäksi aiheitani on esimerkiksi maisema.

Yksittäiset värit tai väriyhdistelmät ovat minulle usein tunteiden symboleita. Tietysti väriyhdistelmät syntyvät myös puhtaasti maalauksen prosessin ehdottamina – joku tietty väri sopii hyvin toisen värin viereen. Maalausprosessini on usein vauhdikas. Toisaalta teoksen valmistumiseen saattaa mennä paljonkin aikaa, kun tuhoan maalikerroksia ja maalaan hävitetyn päälle taas uusia.

Ville Välikangas, Ensilumi, 2020, öljyväri kankaalle, 95 x 90 cm

Tapio Brotherus – Muodonmuutoksia

Tapio Brotheruksen Muodonmuutoksia-näyttely Galleria Uudessa Kipinässä käsittelee aihetta luonnollisen ympäristön ja ihmisen rakentaman keinotekoisen välisestä vuorovaikutuksesta. Orgaanisen luonnolliset muodot väistyvät geometrisen säännöllisyyden tieltä. Metsän mikrobit on poistettu normaalista elinympäristöstään ja siirretty ravinneliuoksella täytettyihin petrimaljoihin jatkamaan kasvuaan. Lajien väliset monitasoiset suhteet on pelkistetty palvelemaan ihmisen tarvetta kategorisoida ja hallita muuta elämää. Brotheruksen veistokset liikkuvat jossain oikean ja imitaation välisessä tilassa. Jos teet puun muotoisen veistoksen puusta, onko se pelkkä representaatio, vai ehkä jotain muuta?

Tapio Brotherus