17.10.-4.11.2018 Marko Backman, Leena Illukka, Silja Puranen, Virpi Vesanen-Laukkanen
14.10.2018
Kulma: Marko Backman, Huoneita
En kyllästy huoneiden maalaamiseen. Maalaan interiöörejä, joissa on arkisia esineitä, kuten siivousvälineitä, ruokailuvälineitä tai patja. Maalaamani esineet ovat käyttötarkoitukseltaan ajattomia: ne voisivat nykyajan lisäksi kuulua menneisyyteen tai tulevaisuuteen. Kiinnostavia ovat eri tarkoituksiin tehdyt huoneet: nukkumishuone, syömishuone, olemishuone. Maalaukseni huoneissa on joko tapahtunut jotain tai pian tapahtumassa.
Aloitan työskentelyn kirjoittamalla paperille yksittäisiä sanoja. Lämpöpatteri, muratti, ikkuna, talvi. Sitten hahmottelen lyijykynällä idean mukaisen yksinkertaisen luonnoksen. Tämän jälkeen teen 3D-mallinnusohjelmalla visioni mukaisen mallin huoneesta esineineen, jotta voin tarkastella ideaani eri kuvakulmista ja eri valaistuksissa. Tämä virtuaalinen tila on varsinainen luonnokseni. Ensimmäiset maalipinnat ovat ehdotuksiani; usein maalaus ehdottaa jotain muuta.
Marko Backman (s.1977) on Turun ammattikorkeakoulun Taideakatemiasta vuonna 2015 valmistunut kuvataiteilija, joka asuu Turussa ja opiskelee parhaillaan Kuvataideakatemian maisteriohjelmassa maalaustaidetta.
Näyttely on saanut tukea Suomen Kulttuurirahaston Huhtamäen rahastosta.
Kenno, Kymi, Kirnu: Leena Illukka, Silja Puranen, Virpi Vesanen-Laukkanen, Nyrjähdys, venähdys, murtuma
Nyrjähdys, venähdys, murtuma -näyttelyn taiteilijat kommentoivat teoksillaan yhteiskunnassa ja ympäristössä tapahtuvia muutoksia, jotka heijastuvat yksilön elämään. Näyttelyssä pessimistisen tulevaisuusvision rinnalle nousee lämpö, huumorin pilkahdus ja uuden yrityksen mahdollisuus. Näyttelyn tunnelmassa viattomuus yhdistyy vaaran tuntuun. Ryhmän näyttelyt rakentuvat erilaisiksi kokonaisuuksiksi kulloisenkin tilan ja tilanteen mukaan.
Leena Illukan teokset ovat veistoksia ja installaatioita, joissa yhdistyy kierrätetyt materiaalit ja perinteiset käsityötekniikat. Uuden Kipinän Kenno-huoneessa Illukan Faceless Garden käsittelee lähihistoriaamme ja sen suhdetta erilaisuuden torjuntaan tai hyväksymiseen, vihaan ja katkeruuteen. Lähtökohtana ja materiaalina ovat toisen maailmansodan aikaiset, puiset kainalosauvat. Virpi Vesanen Laukkanen luo Kymi-tilaan lohdutusta ja outoa pehmeyttä. Tissituoli ottaa vierailijan pehmeään syleilyyn. Tekstiilistä ommelluissa teoksissa pilkahtelee huumori ja lämpö. Silja Purasen videot ovat kertomuksia maailmasta, jossa suuret virheratkaisut on jo tehty. Teoksissa tarkastellaan muun muassa luonnonvarojen ylikäyttöön, jätteeseen sekä globaaliin väkivaltaan liittyviä kysymyksiä. Kirnu-tilassa Waste Waltz peräänkuuluttaa tulevien sukupolvien oikeuksia ja nykyisten vastuuta. Teos on videoversio Purasen yhdessä poikansa, Lahden SaSakista sirkustaiteilijaksi valmistuneen Armas Lintusaaren kanssa toteuttamasta esityksestä.
Ryhmä on pitänyt vuoden 2018 alusta näyttelyitä nimellä Nyrjähdys, venähdys, murtuma. Aiemmat näyttelyt ovat olleet Rovaniemellä Studio Mustanapassa, Vaasassa Black Wall Galleryssa ja Poriginal Galleryssa Porissa. Syksyllä 2019 ryhmällä on näyttelyt Forssan Museon Aulagalleriassa ja Galleria Pleikussa Berliinissä.
Leena Illukka (s.1962) on suorittanut kuvataiteen ylemmän tutkinnon Saimaan Korkeakoulusta vuonna 2015 ja kuvataiteen alemman tutkinnon Lahden Taideinstituutissa v. 2011. Illukan teoksia on valtion taidekokoelmassa ja ulkomaisissa kokoelmissa. Hän asuu ja työskentelee Helsingissä.
Tuusulalainen Silja Puranen (s.1961) on pitänyt yksityisnäyttelyitä ja osallistunut lukuisiin yhteisnäyttelyihin Suomessa ja ulkomailla. Purasen teoksia on kotimaisissa ja ulkomaisissa kokoelmissa. Puranen on suorittanut kuvataiteen AMK-tutkinnon Lahden Taideinstituutissa ja taiteen maisterin tutkinnon Aalto-yliopistossa.
Virpi Vesanen-Laukkanen (s.1957) on koulutukseltaan taiteen maisteri. Hänellä on ollut yksityisnäyttelyitä Suomessa ja ulkomailla, ja hän on osallistunut lukuisiin yhteisnäyttelyihin sekä toteuttanut tilausteoksia. Helsingissä asuvan ja työskentelevän taiteilijan teoksia on kotimaisissa ja ulkomaisissa kokoelmissa.